| |
|
Proměna sociodemografických charakteristik voličů hnutí ANO a teritoriálního aspektu podpory v letech 2013-2017
Sviták, Matyáš ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Coufalová, Linda (oponent)
SVITÁK, Matyáš. Proměna sociodemografických charakteristik voličů hnutí ANO a teritoriálního aspektu podpory v letech 2013-2017. Praha, 2022. 54 s. Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií, Katedra sociologie. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá proměnou sociodemografických, životně-hodnotových proměnných a teritoriálních aspektů volební podpory u hnutí ANO v období mezi lety 2013 a 2017. Je členěna do tří částí - teoretické, metodologické a analytické. V teoretické části jsou představeny nejdůležitější rysy populismu, které jsou následně identifikovány ve volební strategii hnutí ANO. Strategie hnutí je nadále detailněji rozebírána; pozornost je věnována také minulým výzkumům zabývajícím se charakteristikami voličů hnutí ANO. Metodologická a analytická část se zaměřuje na sekundární analýzu dat z mezinárodního výzkumného projektu ESS (konkrétně z let 2014 a 2018). Ke zjištění změn v charakteristikách voličů hnutí ANO mezi těmito dvěma lety byla prostřednictvím programu SPSS provedena řada analýz (chí-kvadrát testy, t-testy, binární logistická regrese) které odhalily odpovědi na výzkumné otázky - a sice v čem se voliči nejvíce liší, v čem si jsou nejvíce podobní, jaké proměnné zvyšují šanci na volbu...
|
|
Úspěšnost plnění volebních programů vládními stranami v letech 2018-2021
Regner, Jakub ; Hájek, Lukáš (vedoucí práce) ; Perottino, Michel (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit, nakolik se vládním stranám ANO a ČSSD dařilo během volebního období 2018-2021 plnit jejich volební programy z roku 2017. Z textu volebních programů byly sliby identifikovány pomocí obsahové analýzy a každý slib byl přiřazen ke kategorii podle tematické oblasti. Výsledky výzkumu prokázaly, že hnutí ANO se podařilo splnit 55 % všech testovatelných slibů, zatímco ČSSD splnila pouze 36 % slibů ze svého volebního programu. Výsledky potvrzují i hypotézu založenou na teoretickém předpokladu fungování modelu stranického mandátu ve vyspělých demokraciích, kde držení premiérského křesla vede k vyšší míře plnění volebního programu. Právě tento pozitivní efekt nebyl na případech předchozích volebních obdobích potvrzen. Jako jeden z vnějších faktorů, které mohly významně ovlivnit množství splněných slibů označuje práce pandemii covidu-19.
|
|
Pokles volebních preferencí ČSSD po volbách do poslanecké sněmovny roku 2017
Telerovský, Hynek ; Stauber, Jakub (vedoucí práce) ; Perottino, Michel (oponent)
Bakalářská práce se věnuje České straně sociálně demokratické a zaměřuje se na volební neúspěchy strany v posledních dvou dekádách. Hlavním cílem je odpověď na otázku: Co zapříčinilo volební propad jedné z nejsilnějších politických stran v České republice? Autor v práci určuje potenciální zdroje takového úpadku. V teoretické části se věnuje problémům sociálních demokracií na Evropském kontinentu v souvislosti se světovou finanční krizí roku 2008, ve které spatřuje jeden z obecných faktorů stojících za propad těchto stran. V případě ČSSD autor k této proměnné, přidává ještě neúspěšný pokus o modernizaci ČSSD, který mohl přispět k jejímu úpadku. V praktické části práce jsou oba sledované faktory zkoumány detailněji se specifickým zaměřením na ČSSD. Pomocí metody synchronní komparace autor srovnává proměny volební úspěšnosti jednotlivých sociálně demokratických parlamentních stran v časově vymezeném období 2010-2021. Kritériem pro komparaci je proměnná: ekonomická krize v roce 2008. Druhý faktor, týkající se volebních výsledků ČSSD po modernizaci strany je zkoumán v souvislosti s pohybem voličů a vznikem nových politických stran na základě analýzy sociologických dat. Výsledky potvrzují autorův předpoklad, že prohlubující se volební propad ČSSD je úzce spjat s finanční krizí roku 2008, která byla...
|
|
Prezidentské volby 2012 a hispánští voliči
Paulíková, Veronika ; Sehnálková, Jana (vedoucí práce) ; Raška, Francis (oponent)
Předmětem bakalářské práce je způsob jakým se zaměřili kandidáti Barack Obama a Mitt Romeny ve svých volebních kampaních na hispánské voliče v prezidentských volbách 2012. Cílem práce je analýza strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. V rámci této analýzy budou zhodnoceny postoje, návrhy a plány prezidentských kandidátů k tématům, která byla pro hispánské voliče klíčová. Dále se bude práce zabývat reklamami ve španělštině a návštěvami států s hispánskou populací. Práce také analyzuje odraz kampaní na hlasování hispánských voličů ve volbách 2012. Na základě dostupných internetových článků, statistik, volebních průzkumů a sekundární literatury byla analyzována volební strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. Hodnocení volebních kampaní je doplněno o analýzu toho, jak hispánští voliči ve volbách 2012 hlasovali.
|
|
Vzestup nových politických stran Podemos a Ciudadanos ve Španělsku v parlamentních volbách v roce 2015
Firbacherová, Pavla ; Kubát, Michal (vedoucí práce) ; Mejstřík, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá úspěchem nových celostátních stran Podemos a Ciudadanos, které se dostaly poprvé do Poslanecké sněmovny ve Španělsku v roce 2015. Popisuje výsledky řádných voleb v roce 2015 i předčasných voleb v roce 2016. Rozebírá zastoupení Podemos a Ciudadanos v Dolní komoře Parlamentu, které zkomplikovalo povolební situaci v zemi. Práce věnuje pozornost volebnímu systému a jeho specifikům. Ukazuje proměnu stranického systému. Cílem je analýza volebního úspěchu nových stran v kontextu ekonomické krize, vysoké nezaměstnanosti a korupčních kauz tradiční Lidové strany a Španělské dělnické socialistické strany. Práce dále charakterizuje strany Podemos a Ciudadanos. Určuje, o jaký typ stran se jedná, a připomíná jejich historii. Představuje případovou studii. Pro práci je klíčové vymezení pojmu volič. Zkoumá, kteří lidé nové strany volili, a naznačuje, proč se tak rozhodli. V závěru shrnuje postavení nových stran ve stranickém systému a dává je do kontextu sociální struktury voličů.
|
|
Úspěch nových volebních stran ANO a Úsvit ve volbách do Poslanecké sněmovny ČR 2013
Farkač, Jan ; Jeřábek, Hynek (vedoucí práce) ; Císař, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá úspěchem dvou nově vzniklých stran ANO 2011 a Úsvitu přímé demokracie Tomia Okamury ve volbách do Poslanecké sněmovny České republiky v roce 2013. Tyto dvě strany získaly hlasy podstatného procenta voličů, a dostaly se tak do vlády i přesto, že byly založeny velmi krátce před volbami. V teoretické části této práce je rozebírán vznik a úspěch nových stran v zahraničí i v České republice. Práce je zaměřena primárně na voliče, kteří nové strany volí. Je věnováno dost prostoru detailnímu zkoumání volebního chování v ČR. Výzkumnou metodou použitou v této práci je sekundární analýza, jejíž výhody jsou popsány v metodologické části. Za pomoci sekundární analýzy několika kvalitních datových souborů jsou voliči nových stran porovnáváni s voliči ostatních, zavedených stran. Ukazuje se, že mezi těmito skupinami existují významné rozdíly v oblasti sociodemografie, politických názorů a zkušeností, ale i životních názorů. Trend nových stran, který se projevil už ve volbách v roce 2010, evidentně pokračuje a zdá se, že se i rozšiřuje.
|
| |
|
Prezidentské volby 2012 a hispánští voliči
Paulíková, Veronika ; Sehnálková, Jana (vedoucí práce) ; Raška, Francis (oponent)
Předmětem bakalářské práce je způsob jakým se zaměřili kandidáti Barack Obama a Mitt Romeny ve svých volebních kampaních na hispánské voliče v prezidentských volbách 2012. Cílem práce je analýza strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. V rámci této analýzy budou zhodnoceny postoje, návrhy a plány prezidentských kandidátů k tématům, která byla pro hispánské voliče klíčová. Dále se bude práce zabývat reklamami ve španělštině a návštěvami států s hispánskou populací. Práce také analyzuje odraz kampaní na hlasování hispánských voličů ve volbách 2012. Na základě dostupných internetových článků, statistik, volebních průzkumů a sekundární literatury byla analyzována volební strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. Hodnocení volebních kampaní je doplněno o analýzu toho, jak hispánští voliči ve volbách 2012 hlasovali.
|
|
Vztah mediální prezentace politických stran a volebních výsledků: případ KDU-ČSL, Strany zelených, TOP 09 a Věcí veřejných v parlamentních volbách v roce 2010.
Kutil, Tomáš ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Tato práce se zabývá vztahem mediální prezentace politických stran a jejich volebních výsledků. Konkrétně se věnuje případu čtyř politických stran (TOP 09, Věci veřejné, KDU- ČSL a Strana zelených) v období devíti měsíců před parlamentními volbami v květnu roku 2010. Dvě již etablované politické strany se po těchto volbách do Poslanecké sněmovny nedostaly (KDU-ČSL a Strana zelených), druhé dvě strany (navíc relativně nové) naopak uspěly. S pomocí kvantitativní obsahové analýzy mediálních obsahů tato práce zkoumá mediální prezentaci všech čtyř stran v českých celoplošných televizních, rozhlasových i tištěných médiích. Zjištěná data a především rozdíly mezi mediální prezentací jednotlivých stran pak práce porovnává s vývojem preferencí těchto stran. U vývoje preferencí byla jako zdroj využita data dvou agentur pro výzkum veřejného mínění - CVVM a Median, zveřejňovaná v měsíčních intervalech. Ještě významnější pro zodpovězení výzkumných otázek bylo pak porovnání této mediální prezentace stran s jejich konečnými volebními výsledky. Práce předpokládá, že podoba mediální prezentace jednotlivých stran je jedním z faktorů, které ovlivňují jejich voličskou podporu. Na základě zjištěných dat se proto pokouší vysledovat určité trendy a zákonitosti mezi mediálním prostorem, který strany získaly, vývojem jejich...
|